UWAGA! Dołącz do nowej grupy Ząbki - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Ząbki (przystanek kolejowy)


Ząbki to ważny przystanek kolejowy, który jest obsługiwany przez Koleje Mazowieckie. Położony jest w malowniczym obszarze, gdzie spotykają się ulice Kolejowa, Wojska Polskiego, 3 Maja oraz Stefana Batorego, w samym sercu miasta Ząbki, które znajduje się w województwie mazowieckim.

Warto podkreślić, że według klasyfikacji PKP, przystanek ten uzyskał kategorię dworca aglomeracyjnego, co oznacza, że pełni istotną rolę w lokalnym ruchu kolejowym, umożliwiając mieszkańcom dogodny dostęp do transportu publicznego oraz połączeń z innymi częściami regionu.

Ruch pasażerski

W przeszłości status przystanku Ząbki był przedmiotem wielu zmian, które miały wpływ na ruch pasażerski w tym rejonie. Z dniem 16 czerwca 2007 roku, przystanek ten został włączony do I strefy biletowej ZTM Warszawa w ramach projektu „Wspólny bilet ZTM – KM – WKD”, co uczyniło go przystankiem granicznym. W wyniku negocjacji przeprowadzonych 3 kwietnia 2012 roku między starostą wołomińskim a ZTM Warszawa, zdecydowano o przeniesieniu Ząbek do II strefy biletowej ZTM. Jednakże, ta oferta została zakończona 30 czerwca 2013 roku, ze względu na wypowiedzenie umowy przez ZTM. Ostatecznie, od 1 grudnia 2015 roku, Ząbki powróciły do oferty „Wspólnego biletu ZTM – KM – WKD”.

RokWymiana pasażerska na dobę
20173 000 do 4 000
20221 000 do 1 500

Ruch pasażerski na przystanku Ząbki z roku na rok uległ zauważalnym zmianom, co jest odzwierciedlone w danych dotyczących wymiany pasażerskiej na dobę. Wartości te pokazują, jak zmieniały się potrzeby użytkowników transportu kolejowego w tej okolicy. Zmiany te mają kluczowe znaczenie dla planowania przyszłych inwestycji i rozwoju infrastruktury kolejowej.

Numer liniiDostawcaSzlak
R60Koleje MazowieckieWarszawa Wileńska – Warszawa Zacisze-Wilno – Ząbki – Zielonka – Kobyłka – Wołomin – Tłuszcz – Łochów – Małkinia – Czyżew

Opis przystanku

Peron

Przystanek dysponuje jednym wyspowym peronem o imponującej długości 205 metrów, charakteryzującym się wysokim standardem wykonania. Istniejąca struktura peronu została zrealizowana w 1948 roku, co pozwala na korzystanie z dobrze zachowanej infrastruktury kolejowej. W centralnej części peronu znajduje się murowany budynek parterowy, zbudowany w 1952 roku. Wnętrze tego obiektu zostało podzielone na dwie funkcjonalne strefy; jedna z nich to zamknięta poczekalnia, natomiast druga mieszcząca kasę biletową. Przedłużony dach budynku pełni rolę częściowego zadaszenia peronu, do którego zainstalowano odpowiednie oświetlenie. Z początkiem 2019 roku, w ramach projektu modernizacji, PKP podpisały umowę z konsorcjum firm Helifactor i MERX na budowę nowoczesnego dworca systemowego, który jest zaprojektowany jako klimatyzowana poczekalnia, z dodatkową funkcjonalnością w postaci pomieszczeń kasowych oraz przestrzeni dla usług handlowych.

Dostęp

Na zachodnim końcu peronu, w miejscu, gdzie niegdyś istniał przejazd kolejowo-drogowy na ul. Stefana Batorego, zainstalowano przejście naziemne, które wyposażono w kręte bariery mające na celu spowolnienie ruchu. Natomiast na wschodniej górze peronu, nieopodal zlikwidowanego przejścia, urządzono zejście do nowoczesnego tunelu, który powstał w latach 2012-2014 i łączy ulice Wojska Polskiego oraz Orlą. Tunel został dodatkowo wyposażony w windę, co ułatwia dostępność dla wszystkich użytkowników.

Otoczenie

28 czerwca 2014 roku został uroczyście otwarty nowy tunel drogowy, który powstał po wschodniej stronie peronu. Połączył on ulice Wojska Polskiego z Orlą, a także wprowadził nowy układ komunikacyjny, który obejmował chodnik oraz ścieżkę rowerową. Stworzenie tego połączenia umożliwiło niemal bezkolizyjne przemieszczenie się pomiędzy obiema częściami centrum Ząbek, które zostały przecięte torami kolejowymi. W ramach tej inwestycji zlikwidowane zostały istniejące przejazdy kolejowo-drogowe po zachodniej stronie peronu, które wcześniej łączyły ul. Stefana Batorego z ulicami Józefa Piłsudskiego oraz 3 Maja. W pobliżu tego zlikwidowanego przejazdu można znaleźć budynek kolejowy, który prawdopodobnie pochodzi z 1861 roku. W przeszłości służył on jako kasa biletowa, poczekalnia oraz miejsce pracy dyżurnego ruchu i uznawany jest za jeden z najstarszych, zachowanych obiektów w Ząbkach. Po południowej stronie przystanku pozostawiono miejsce na proponowane przedłużenie linii kolejowej nr 6, które ma prowadzić z Zielonki do Warszawy Wschodniej, co ma na celu skrócenie dystansu i czasu przejazdu dla pociągów dalekobieżnych.

Przypisy

  1. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 17.09.2023 r.
  2. Witold Urbanowicz: Kolejowy master plan dla Warszawy: Cztery tory i nowe linie kolejowe. transport-publiczny.pl, 08.07.2019 r. [dostęp 19.11.2019 r.]
  3. PKP SA wybudują 20 dworców systemowych. Jest umowa z wykonawcą. www.transport-publiczny.pl, 01.02.2019 r. [dostęp 19.11.2019 r.]
  4. Ślady historii. zabki.pl, 22.07.2015 r. [dostęp 19.11.2019 r.]
  5. "Wspólny" bilet? Ząbki jednak w II strefie. zabki24.pl, 02.12.2015 r. [dostęp 19.11.2019 r.]
  6. Od 1 lipca z Ząbek do Warszawy koleją z tylko biletem Kolei Mazowieckich. zabki24.pl, 13.06.2013 r. [dostęp 19.11.2019 r.]
  7. Zabytek jednak do remontu. zabki24.pl, 27.06.2013 r. [dostęp 19.11.2019 r.]
  8. II strefa w Ząbkach od 3 kwietnia. zabki24.pl, 20.03.2012 r. [dostęp 19.11.2019 r.]
  9. Informacja prasowa – Wspólny bilet. mazovia.pl, 14.06.2007 r. [dostęp 19.11.2019 r.]
  10. Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]
  11. Ogólnopolska Baza Kolejowa – Ząbki. bazakolejowa.pl. [dostęp 19.11.2019 r.]
  12. a b Historia Ząbek. historiazabek.pl. [dostęp 19.11.2019 r.]
  13. Atlas kolejowy – Ząbki. atlaskolejowy.net. [dostęp 19.11.2019 r.]
  14. Tunel w Ząbkach oficjalnie otwarty. zabki.pl, 30.06.2014 r. [dostęp 19.11.2019 r.]
  15. Wykaz peronów – PKP PLK

Oceń: Ząbki (przystanek kolejowy)

Średnia ocena:4.93 Liczba ocen:23